فروش انواع سازآلات موسیقی

ساخت وبلاگ

ساز سه‌تار

سه‌تار از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی است که در ساخت آن از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون استفاده می شود. وسعت سه تار نزدیک به سه اکتاو است. سه‌تار را را معمولاً با مضراب نمی‌نوازند بلكه با ناخن (انگشت سبابه)، نواخته می‌شود. سه‌تار و انواع سازهای شبیه به‌ آن مانند تنبور و دوتار و چگور در نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه رواج داشته‌است.

 

تاریخچه سه تار

سه‌تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد (البته سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو را معمولاً سیم «بم» می‌نامند).

با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر (این سیم از نظر تاریخی سیم چهارم است ولی سیم سوم خوانده می‌شود) به این ساز را درک کرده اند. سه تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علیشاه به ساز سه‌تار افزوده است.

 

چگونگی نواختن سه تار

سه تار را از خانواده تنبور دانسته اند و امروزه در مقایسه به تار نردیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند. سه‌تار در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های(دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می نوازند.

 

اجزا سه تار

ساز سه‌تار دارای دو قسمت کاسه و دسته است. در انتهای دسته پنجه قرار دارد که محل قرارگرفتن گوشی‌هاست.

•کاسه طنینی سه تار

• صفحه رو

• خرک

• دسته سه‌تار

• پرده

• شیطانک

• سرپنجه

• سیم گیر

• تعداد و جنس سیم‌ها در ساز سه تار

• گوشی

 

قسمت‌های مختلف سه‌تار:

سه تار,نام اجزا سه تار,عکس سه تار

دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر از چوب ساخته می‌شود

•  کاسه طنینی سه تار: کاسه طنینی از اجزای سه تار می باشد که کاسه‌ای گلابی شکل و از جنس چوب است و روی دهنه آن صفحه چوبی قرار دارد. کاسه سه تار را هم یک تکه و هم از ترک‌های به هم متصل شده چوب می‌سازند و به منظور زیبایی گاهی طرح‌هایی با صدف یا استخوان روی آن نصب می‌کنند. کاسه سه تار از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور است ولی کوچک‌تر از آنها و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود.

• صفحه رو: صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌کنند که خروج صدا را از کاسه طنینی سه تار میسر می‌سازد.

• خرک سه تار: خرک نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتی متر و ارتفاع 7 میلی متر است. سطح زیرین مسطح آن روی صفحه قرار می‌گیرد. روی خرک سه تار شیارهایی وجود دارد که سیم از روی آن عبور کرده و از هم جدا نگه داشته می‌شود.

• دسته سه تار: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر به قطر تقریبی 2.5 و طول 40 تا 50 سانتی متر از چوب ساخته می‌شود. روی دسته سه تار مسطح و پشت آن نیم دایره است و پرده‌ها روی آن بسته می‌شوند. دسته سه تار از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل می‌شود.

• پرده سه تار: پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند.

تعداد پرده‌های سه تار ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است. شایان ذکر است امروزه به مدد دیدگاه متجدد اساتید ساخت سه‌تار نظیر استاد محمدرضا ژاله استفاده از پرده هایی از جنس نایلون کمک با ارزشی به نوازندگان سه تار به حساب می‌آید. چرا که این جنس پرده اولا حرکت دست نوازنده سه‌تار را به روی دسته را آسان تر نموده ثانیا اجرای تکنیک ویبره (لرزش) با دست چپ را میسرتر از قبل نموده و ثالثا هیچگونه تغییری بر رنگ صوتی سه‌تار ندارد.

• شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز سه‌تار قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک سه تار در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.

• سرپنجه سه تار: سر پنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و تعداد 4 گوشی دو به دو در طرفین آن قرار گرفته‌اند. گاهی داخل سر پنجه را به طرف بیرون خالی می‌کنند و سیم‌ها مثل سیم‌های تار بسته می‌شوند. گاهی نیز ممکن است سر پنجه در امتداد دسته ساخته شود. در این صورت سیم‌ها به طرف بیرون سرپنجه به دور گوشی‌ها بسته می‌شوند.

• سیم گیر: سیم گیر از دیگر اجزای ساز سه تار می باشد که قطعه‌ای است چوبی و گاهی از جنس استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود و گره سیم‌ها به شیار روی آن می‌افتند.

• تعداد و جنس سیم‌های سه تار : سه تار دارای 4 سیم فلزی با ضخامت‌های متفاوت است. سیم چهارم سه تار را مشتاق علیشاه به آن اضافه کرده است و برخی این سیم را به نام سیم مشتاق می‌شناسند. سیم یکم یا سیم سفید سه‌تار که از جنس فولاد است. سیم دوم یا سیم زرد سه‌تار نیز از جنس برنز است. سیم سوم یا سیم مشتاق یا زنگ که دقیقا هم‌جنس و هم اندازهٔ سیم یکم است. سیم چهارم سه‌تار که آن هم زرد رنگ است و از دیگر سیم‌ها قطورتر است.

 

• گوشی: سیم سه‌تار از یک طرف به سیم‌گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز سه‌تار بسته می‌شود. با پیچاندن گوشی‌ها ساز سه‌تار کوک می‌شود.

فروش انواع سازآلات موسیقی...
ما را در سایت فروش انواع سازآلات موسیقی دنبال می کنید

برچسب : سه تار,تار,گیتار,پیانو, نویسنده : فرشاد guitar بازدید : 127 تاريخ : سه شنبه 17 خرداد 1401 ساعت: 0:14

از سرگئی راخمانینف گرفته تا التون جان، پیانو حالات موسیقایی بسیار گسترده ای را پوشش می دهد. اگر به تازگی می خواهید سفر موسیقایی خود را آغاز کنید، پیانو ساز ایده آلی برای شماست. اما انتخاب یک پیانوی مناسب می تواند دشوار باشد. چه نوع پیانویی برای شما مناسب است؟ پیانوی آکوستیک یا آپرایت؟ آیا به یک پیانوی دیجیتال پیشرفته مانند Yamaha Clavinova نیاز خواهید داشت؟

 

پیانوی دیجیتال

پیانوهای دیجیتال پیشرفت های زیادی داشته اند. اما مهم است بدانید که شما به چه نوع پیانویی نیاز دارید؟ اگر کیبوردیستی هستید که باید در اجراهای زنده ی زیادی حضور داشته باشید، احتمالا یک پیانوی استیج پرتابل که به عنوان میدی کنترلر هم قابل استفاده باشد برای شما مناسب تر است. برای خانه، سالن اجرای زنده یا آموزشگاه موسیقی شاید یک گرند پیانو یا یک پیانوی دیجیتال آپرایت با یک بدنه ی زیبا انتخاب ایده آلی باشد. آیا در کنار صدای پیانو به صداهای دیگری هم نیاز دارید؟ معمولا پیانوهای دیجیتال صداهای دیگری را هم به شما ارائه می دهند که اغلب شامل صدای پیانوی الکتریک، بیس، ویبرافون، هارپسی کورد و حتی درامز می شود.

 

پیشنهاد می کنیم برای خرید یک پیانو مناسب، مقاله راهنمای خرید پیانو دیجیتال را در تی ام پلاس مطالعه کنید.

 

گرند پیانوی آکوستیک

با یک گرند پیانو، شکوه ویژه ای به آموزشگاه موسیقی یا خانه تان خواهید داد. گرند پیانو مادر تمام سازهای موسیقی است. محدوده ی نت های این ساز که بیش از هفت اکتاو را در بر می گیرد، تمام نت هایی که یک ارکستر سمفونیک می تواند اجرا کند را به شما ارائه می دهد، از پایین ترین نت های هارپ گرفته تا بالاترین نت های فلوت پیکولو. پیانو که از تکامل کلاوی کوردها و هارپسی کوردهای قرن هفدهم میلادی به وجود آمده، در حدود سال 1700 به وسیله ی Bartolomeo Cristofori ابداع شد؛ او که یک سازنده ی هارپسی کورد بود به خوبی با طراحی مکانیسم کیبوردهای زهی آشنایی داشت. در مقایسه با محصولاتی که تا پیش از آن معرفی شده بود، فورته پیانو کنترل بی نظیری را روی اجرای داینامیک ها ارائه داد.

 

در دهه های آینده و با اختراع پدالی که تمام دمپرها را از روی سیم ها بر می داشت و دیگر اختراعاتی که به وسیله ی سازندگان پیانو برای خشنود کردن پیانسیت/آهنگسازهای آن دوره مانند باخ، هایدن و موتزارت انجام شد، تکامل پیانوها سرعت گرفت. همراه با انقلاب صنعتی، پیانوها با متریال های بهبود یافته و ساختارهای مستحکم تر، اکتاوهای بیشتر و ولوم بیشتر بهبود پیدا کردند. کمپانی های ساخت پیانو مانند Broadwood سعی کردند با طراحی پیانوهای قدرتمندتر به بتهوون کمک کنند، چرا که این آهنگساز از ارکستراسیون های بزرگتر و پیچیده تری استفاده می کرد.

 

بنابر نیاز موزیسین های مطرح قرن نوزدهم مانند شوپن و فرانتس لیست، ابداعات دیگری در پیانوها پدید آمد، مانند فریم یک تکه ی چدنی، سیم های فولادی بهبود یافته، اسکیل over-strung، اکشن دابل اسکیپمنت و بسیاری موارد دیگر. تا سال 1900، گرند پیانوی آکوستیک مدرنی که ما امروزه از آن استفاده می کنیم تقریبا به بازار عرضه شده بود. در سال 1902، یاماها اولین گرند پیانوی خود را معرفی کرد. امروزه پیانوهای یاماها در سبک های بسیار متنوعی مانند راک، جز، پاپ و کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند و آرتیست های مختلفی مثل چیک کوریا، پاول مک کارتنی، الیشا کیز و التون جان از پیانوهای این برند استفاده می کنند. پیانیست مطرح کلاسیک، گلن گود، آخرین آثارش را روی یک Yamaha CF II ساخت. گرند پیانوهای یاماها معمولا در استودیوهای سطح بالای دنیا دیده می شوند.

 

گرند پیانوی آکوستیک، سازی پیچیده است و پیش از خرید آن باید فاکتورهای زیادی را مورد توجه قرار داد.

 

آپرایت پیانو

با آپرایت پیانوها یا کنسول پیانوها که حجم کمی دارند، می توانید صدای غنی و تجربه ی اجرا با پیانوهای آکوستیک را به خانه و آموزشگاه بیاورید. آپرایت پیانو که یک ساز کاملا آکوستیک است، کاراکتر تُنالی فوق العاده طبیعی دارد که نمی شود آن را به صورت دیجیتالی ایجاد کرد. صدای آپرایت پیانو در تمام جهات پخش می شود و فضای اتاق را از تُن صدای واقعی یک پیانو پر می کند. این نوع پیانو که برای افرادی که به تازگی کار با پیانو را آغاز کرده اند ایده آل است، محدوده ای هفت اکتاوی را پوشش می دهد؛ آپرایت پیانو می تواند تمام نت هایی که یک ارکستر سمفونیک قادر به ایجاد آن است را تولید کند. همچنین پیانیست های حرفه ای هم می توانند از آپرایت پیانو و صدای ارگانیک و حس اجرایی طبیعی آن بهره ببرند.

آپرایت پیانوی آکوستیک مدرن تاریخچه ی جالبی دارد. برخی از طراحان پیانوی قرن نوزدهم میلادی، در جستجوی کم کردن حجم پیانو تصمیم گرفتند گرند پیانوها را تغییر دهند؛ آن ها با ایجاد تغییراتی در اکشن پیانو موفق به تولید بوک کیس پیانوها یا پیانوهای کتابخانه ای شدند. در آن دوره حتی پیانوهایی با شکل های عجیب مانند پیانوهای هرمی یا پیانوهایی با شکل ساز چنگ طراحی شد. از آنجایی که این طراحی های خیالی هیچوقت مورد اقبال قرار نگرفتند، طراحان پیانو تصمیم گرفتند از ابعاد استانداردی برای کابینت پیانوهای آپرایت، استودیویی، کنسول و اسپینت استفاده کنند.

 

تا سال 1900، چیزی که امروزه ما به عنوان آپرایت پیانو می شناسیم تقریبا به بازار عرضه شده بود. در سال 1900، یاماها اولین آپرایت پیانوی خود را معرفی کرد. امروزه پیانوهای یاماها در سبک های بسیار متنوعی مانند راک، جز، پاپ و کلاسیک مورد استفاده ی آرتیست های مختلفی مثل چیک کوریا، پاول مک کارتنی، الیشا کیز و التون جان قرار گرفته اند. پیانیست مطرح کلاسیک، گلن گود، آخرین آثارش را روی یک Yamaha CF II ساخت. پیانوهای یاماها معمولا در استودیوهای سطح بالای دنیا دیده می شوند.

فروش انواع سازآلات موسیقی...
ما را در سایت فروش انواع سازآلات موسیقی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرشاد guitar بازدید : 120 تاريخ : شنبه 14 خرداد 1401 ساعت: 19:35

تار از سازهای زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخش‌ها رایج است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است.

تنبور

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است

دیوان

دیوان از جمله سازهای مضرابی است. این ساز یک ساز کُردی است. و یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب می‌آید، که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده می‌شود و انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد. دیوان سایز بزرگتر تنبور است.

سه‌تار

سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته می‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنج است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند. سه‌تار دارای ۲۵ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.

سنتور

سنتور ساز زهی کوبه‌ای موسیقی ایرانی است. فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخته‌است: «از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می‌شود. رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود.

کمانچه

کَمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد.

گیتار

گیتار نوعی ساز زهی است که با پیک یا انگشت نواخته می‌شود و از این جهت که سیم‌های آن در اثر ارتعاش تولید صدا می‌کنند، به سازهای گروه کوردوفون (به انگلیسی: Cordophones) یا زه‌صدا تعلق دارد. این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیک‌های نوازندگی) توانسته‌است هم‌گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشمگیری داشته باشد؛ که در نتیجه گونه‌های متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اکنون جایگاه ویژه‌ای در موسیقی جهان دارد.

ویولون 

 

ویولن ساز زهی و آرشه‌ای است. این ساز کوچک‌ترین عضو سازهای زهی-آرشه‌ای است. برای نواختن معمولاً روی شانه چپ قرار می‌گیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می‌شود.کوک سیم‌های ویولن از زیر به بم به ترتیب: می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).

فروش انواع سازآلات موسیقی...
ما را در سایت فروش انواع سازآلات موسیقی دنبال می کنید

برچسب : گیتار, گیتار کلاسیک, گیتار الکتریک, پیانو, پیانو کلاسیک, نویسنده : فرشاد guitar بازدید : 193 تاريخ : چهارشنبه 11 خرداد 1401 ساعت: 23:28